2 manieren om creativiteit te meten
In deze video is Sir Ken Robinson aan het woord over waarom we creativiteit zo vaak wegzetten als iets ongrijpbaars. Je kunt het oefenen, ontwikkelen en ook inzichtelijk maken.
Creativiteit meten? Zo kan het!
Peter Nilsson ontwierp hiervoor de taxonomie van creatief ontwerp.
Hij gebruikt hierbij een eenvoudig te begrijpen afbeelding om te bekijken of een product qua vorm en inhoud creatief is. Hoe hoger de score, hoe creatiever het product is. In de volgende afbeelding is dit duidelijk zichtbaar gemaakt:
Imitatie: Het ontwerp is hetzelfde als iets wat al bestaat.
Variatie: Er is een kleine verandering in het ontwerp, maar is het nog steeds duidelijk waar het ontwerp op gebaseerd is.
Combinatie: Het ontwerp is een combinatie van twee of meerdere andere dingen, zodat je kunt zeggen dat het iets nieuws is maar wel duidelijk gebaseerd op andere werken.
Transformatie: Het is een nieuwe creatie, met elementen van ander werk maar wel origineel genoeg om op zichzelf te kunnen staan.
Originele creatie: Het ontwerp is uniek en staat compleet op zichzelf. Het heeft nauwelijks tot geen verbanden met wat er al eerder gemaakt is.